Kom igång med din träning

"Hej jag är värkligen en lat person. Har du några tips för att komma igång med träningen?"
 
Igår fick jag kommentaren ovan och jag vet att det är många som har detta problemet så jag tänkte att det kan vara kul att ta upp det i ett inlägg. För att göra det lätt tänkte jag göra lite olika punkter om hur man kan tänka och hur man inte bör tänka.
 
- Börja inte träna sex dagar i veckan! För att hålla motivationen uppe kan det vara bra att hitta sitt flow. Börja försiktigt med kanske en eller två dagar i veckan och bygg sakta upp det så att det känns roligt och lagom utmanade. Att börja hårdträna direkt är som att börja med avancerad matte utan att lära sig grunderna. Det är nästan omöjligt och otroligt lätt att ge upp.
 
- Bestäm en tid. Någoting som är bra är att gå på pass eller bestämma med en kompis när man ska ses på gymmet. Att bestämma att idag ska jag träna är lite dumt då man lätt låter tden gå och man kommer aldrig iväg till gymmet. 
 
- Jämför dig inte med andra. Gör allt i din egen takt. Din kropp är unik och den kommer ha olika lätt för olika saker. Hitta åter igen ditt folw och vad du trivs med. Skit i kompisen som skryter om att igår tränade hon 3 timmar (för det gjorde hon troligtvis inte).  
 
- Börja med något som är kul. Börja med en aktivitet som du trivs med. I början handlar det om att vänja kroppen vid att röra sig och att bygga upp ett flås  och lite styrka. Med det kommer sedan ork och energi. När jag började träna gick jag på olika pass som tilll exempel core för att det var väldigt jobbigt så jag fick utmana mig lite och sen variera det med kanske zumba för att det var kul. Bodycombat och yoga kan jag starkt rekomendera också. 
 
- Tänk på varför du gör det. Träning ska inte vara ett krav utan du ska vilja det själv. Motivera dig själv med att du mår bra om du gör det eller att du får en stark och snygg kropp. Hitta ditt mål och din inspiration.
 
- Tänk på att mat hör ihop med träning. SLUTA INTE ÄTA! Många vill se resultat fort och kombinerar ofta att börja träna med att sluta äta. När du tränar behöver kroppen energi. Därför är det jätteviktigt att man äter. Slutar man äta börjar kroppen istället lagra på sig mat och du får motsatt effekt eller så orkar du inte med din träning.
 
- Träna med en kompis. Motivera varandra.
 
- Variera dig. Testa på olika saker för att hålla intresset uppe. Det finns så mycket rolig träning. 
 
- Har du inte råd att gå på gym, så använd naturen och yotube. Det finns massa bra träningsvideos och naturen är helt gratis. Spring, gå, cykla eller styrketräna. Det finns alla möjligheter. Köp hem lite redskap som enkelt kan hjälpa dig till effektiv träning.
 
Hoppas ni uppskatade mina små tips. Träning ska vara roligt och härligt. Motivera och peppa varandra till ett hälsosmt bra liv. Och kom ihåg att det kommer ge resultat. Det kommer kännas så bra! Ge det lite tid. Ge inte upp!
 

Kommentarer
Postat av: Lili

Bra tips! Ett annat jag tycker funkar är att ta på mig träningskläderna, då blir jag extra peppad till att åka iväg.

2015-10-04 @ 14:10:57
URL: http://zilverka.blogg.se/
Postat av: Linn

Tack för tipsen! De var verkligen jättebra!

2015-10-04 @ 14:44:07
URL: http://innsis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback